اینستاگرام ما
https://www.threads.net/@oxairgroup
محدوده وزن پاراگلایدر یکی از مهم ترین ملاحظات هنگام انتخاب بال است. با این حال، برای اینکه بتوانید یک انتخاب درست و آگاهانه داشته باشید، فاکتورهای زیادی را باید در نظر بگیرید.
هدف این است که بهترین پاراگلایدر را برای شما انتخاب کنیم. در حالی که وفاداری به یک برند خاص یک احساس ستودنی است، روشی که یک تولیدکننده برای تعیین اندازهی بال های خود انتخاب می کند - و تغییرات زندگی خود شما - میتواند شما را در محدوده وزن برند مورد علاقهتان در مکان اشتباه قرار دهد.
ملاحظات اولیه شامل ایمنی بال، نیاز خلبان در هوای فعال و استفاده مطلوب است: پروازهای ساده، ترمیک، سورینگ، XC، هایک اند فلای یا در باد شدید. همچنین، باید در نظر گرفت که شما بیشتر در کوه ها، تپه ها پرواز می کنید یا زمین های هموار. در ادامه بیشتر در مورد توپوگرافی و شرایط پرواز در این باره توضیح خواهیم داد.
سایر جنبه های رایج که ممکن است بر تصمیم خریدار تأثیر بگذارد عبارتند از: هندلینگ، راحتی، عملکرد، وزن پاراگلایدر، دوام و حجم پک، به جز چند مورد. عمدتاً فقط به یک عامل یا حتی چند عامل بستگی ندارد؛ خلبانان اغلب نقاط قوت و ضعف اصلی هر بال را می سنجند تا میزان ارزش آن را بدست آورند. اهمیت نسبی هر عامل در بین افراد به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود - هر کسی نیازها و ترجیحات شخصی خود را دارد!
محبوب ترین گلایدرها (عمدتاً EN A و EN B) دارای بیشترین تعداد سایز و بیشترین هماهنگی در محدوده وزنی خود هستند که امکان انتخاب سایز بهتر را فراهم می کند. با بالاتر رفتن سطح گواهینامه - با افزایش نیازهای خلبان و کاهش فروش - معمولاً اندازه های کمتری وجود دارد و هماهنگی کمتری بین آنها وجود دارد.
قرار گرفتن در محل مناسب محدوده وزنی هر چه بال گرمتر شود، حیاتی تر است. به همین دلیل است که خلبانانی که در هوای گرم پرواز میکنند، تمایل دارند بالاست حمل کنند و/یا از هارنس های رقابتی سنگین استفاده کنند. اما حتی با وجود بالهای کمتقاضا، همیشه مهم است که در محدوده وزنی هر پاراگلایدر در مکان مناسبی قرار داشته باشید.
با توجه به اینکه می خواهید در محدوده خاصی از وزن قرار بگیرید، باید به مدل هایی از چندین برند مختلف نگاه کنید. این یکی از دلایل اصلی ارائه چندین برند برتر بال است که با دقت انتخاب شده اند، این مقاله در نظر گرفته شده است تا بینشی برای تهیه لیست کوتاهی از بال های پیشنهادی که ممکن است برای شما مفید باشد ارائه دهد.
نگاهی به مثال های محدوده وزن پاراگلایدر
منظور ما از این چیست؟ بیایید به محدوده وزن (به کیلوگرم) برای هر یک از سایزهای یک مدل پاراگلایدر، بر اساس محدوده وزن معمولی از مارک های اصلی نگاه کنیم.
XS 55-75kg, S 65-85kg, MS 75-95kg, ML 90-110kg, L 105-130kg.
میدانید که وقتی حداقل میزان لوازم را حمل میکنید، برای پروازهای کوتاهتر در شرایط ضعیفتر و ملایمتر، یا با پیادهروی بیشتر، احتمالاً حدود 110 کیلوگرم وزن دارید. برای پروازها و شرایط طولانیتر و سختتر، با آب بیشتر، لباسهای تکمیلی و سایر لوازم، وزن کل شما به حدود 112 کیلوگرم افزایش مییابد. اگر وزن کامل پرواز شما از 110 تا 112 کیلوگرم متغیر باشد، ممکن است احساس کنید که این مدل خاص برای شما مناسب نیست.
این به این معنی است که برای این مدل خاص شما می توانید انتخاب کنید که یا در بالای محدوده وزن تایید شده سایز 90-110 کیلوگرم قرار داشته باشید، یا حتی بیش از این (112 کیلوگرم)، یا نزدیک به پایین محدوده وزنی 105-130 باشید.
و همچنین اینکه چگونه این امر بر پایداری بال، هندلینگ، سرعت هوا، سرعت سینک و غیره تأثیر میگذارد (به مقاله ما پاراگلایدر: محدوده وزنی و بارگیری بال مراجعه کنید) اگر با بالی خارج از محدوده وزن رسمی تأیید شده پرواز میکنید، بال غیرقانونی است و احتمالاً در صدور گواهینامه و همینطور در وزن کشی مسابقه، شما رد صلاحیت می شوید.
به همین دلیل، ابتدا با در نظر گرفتن عوامل اولیه مختلف دیگر، به عنوان مثال: ایمنی، نیازهای خلبان، استفاده مورد نظر و غیره، میتوانید فهرست بالهای بعدی خود را با نگاه کردن به محدوده وزن مدلهای مختلف کاهش دهید.
برای توضیح، اجازه دهید چند مثال را در نظر بگیریم. در مثال بالا، اگر وزن کل شما بین 110-112 کیلوگرم متغیر بود، بسته به عوامل مختلف، ممکن است به دنبال مدلی با محدوده وزنی 95-115 کیلوگرم یا 100-120 کیلوگرم باشید. اگر محدوده وزنی شما بین 95 تا 96 کیلوگرم متغیر باشد، ممکن است به دنبال مدلی با سایز 80 تا 100 کیلوگرم یا 85 تا 105 کیلوگرم باشید. اگر وزن کل شما بین 89 تا 92 کیلوگرم متغیر بود، می توانید به اندازه 75 تا 95 کیلوگرم مدل نمونه بالا نگاه کنید.(MS 75-95kg)
حالا بیایید به اینکه میخواهید کجای محدوده وزنی باشید، نگاهی بیاندازیم. توصیه های متناقض زیادی در اینترنت وجود دارد. بهترین مکان برای دریافت مشاوره در مورد محدوده وزن و محل قرار گرفتن در آنها از طرف سازنده است زیرا آنها علاقه زیادی دارند که شما از پاراگلایدر خود راضی باشید و مشتری ثابت شوید. با این حال، یک بُعد دیگر وجود دارد که هر توصیه ای باید مختص شما به عنوان یک فرد طراحی شود، با در نظر گرفتن تعداد دفعات پرواز، توانایی، تجربه و آرزوهای آینده.
برخی از کلیات
با بالا رفتن محدوده وزنی، تریم (و سایر سرعتهای کلیدی) افزایش مییابد و نرخ سینک در آن سرعتها بدتر میشود. زاویه پاراگلایدر در هوای ساکن ثابت می ماند. تغییر در سرعت و سرعت سینک احتمالاً آنقدر که انتظار دارید نیست. برای واضح تر کردن این قضیه، نمودار زیر سه منحنی قطبی را برای یک بال (در این مورد یک گلایدر / هواپیمای بادبانی) در بارگیری های مختلف نشان می دهد: 28، 35 و 38 کیلوگرم در متر مربع (معمولاً بسیار بالاتر از یک پاراگلایدر).
با افزایش بار بال، گلایدر واکنشپذیرتر و چابکتر میشود، اما در مقابل هر حادثه سریعتر واکنش نشان میدهد و واکنش جدیتر خواهد بود. به نقل از Advance Paragliders: "بارگیری بیشتر بال به معنای ویژگی های پرواز و هندلینگ بیشتر است." این اثرات معمولاً زیاد نیستند، اما قابل توجه هستند.
جدول زیر به عنوان مثال، تصویری از بارگذاری اندازه بال مخالف نیازهای خلبان (و لول توصیه شده خلبان) برای Advance PI 3 را ارائه می دهد.
مثال دیگر، جدول زیر بارگذاری اندازه بال را مخالف دینامیک بال و نیازهای خلبان برای Phi ALLEGRO نشان می دهد:
تا زمانی که در محدوده وزن مورد تایید قرار داشته باشید، گلایدر شما در رده EN اختصاص داده شده باقی می ماند. این مسئله و اجتناب از رد صلاحیت در مسابقات، که در آن تنها معیار وزن، وزن کل است، دلیل آن است که باید در محدوده وزن تایید شده پاراگلایدر خود باقی بمانید.
وقتی تجربه بیشتری داشته باشید تفاوت بین بزرگترین و کوچکترین پاراگلایدر در محدوده اندازه به راحتی قابل مشاهده است، اما تشخیص دو یا سه کیلوگرم وزن در بیشتر بال ها برای بیشتر خلبانان دشوار خواهد بود.
انتخاب مکان و شرایط پرواز
اگر عمدتاً در ارتفاع زیاد از سطح دریا پرواز می کنید، یا هر جایی که آب و هوای خشن در انتظار شماست، نزدیک به بالاترین یا حتی بالاترین حد وزنی بال خود برای شما بهترین انتخاب است. در اینجا ممکن است برای ارتفاع گرفتن شرایط کمی سخت تر باشد ولی در مقابل احتمال فرو ریختگی بال انتخاب بهتر این است که امنیت بالاتر را انتخاب کنید و در محدودهی بالای رنج وزنی استاندارد پرواز کنید.(مثال: اگر رنج وزنی بال شما ۷۵-۹۵ است بهتر است وزن تیک آف شما بین ۹۰تا۹۴ باشد). برخی احساس می کنند که بال فشار بیشتری دارد و بهتر در برابر کاهش ارتفاع مقاومت می کند.
به طور مشابه، اگر عمدتاً در مکانهای ساحلی بادی پرواز میکنید، احتمالاً ترجیح میدهید بال خود را سنگین بارگیری کنید. برخی از خلبانان، که اغلب در شرایط وزش باد پرواز می کنند، حتی ترجیح می دهند بالاتر از محدوده وزن مشخص شده بال پرواز کنند. با این حال، این بدان معناست که آنها خارج از استاندارد طراحی شده بال پرواز می کنند. آنها باید بالهایی را در نظر بگیرند که بهطور خاص برای اوج گرفتن باد بالاتر طراحی شدهاند، به شرطی که مهارتهای لازم را داشته باشند.
با این حال، اگر عمدتاً از تپههای کوچکتر یا در زمینهای هموار پرواز میکنید و میخواهید در شرایط ضعیفتر با افزایش ارتفاع مناسب بمانید، بیشتر سازندگان توصیه میکنند که در یک سوم متوسط وزن قرار بگیرید. در اینجا، ترمال ها چندان قدرتمند نیستند و توانایی حفظ ارتفاع یا ارتفاع گرفتن در لیفت ضعیف اهمیت بیشتری پیدا می کند. این که بتوانید در لیفت ضعیف ارتفاع خود را حفظ کنید یکی از مزیتهای پرواز در رنج وزنی پایین بال خود است.(مثال: اگر رنج وزنی بال شما ۷۵-۹۵ است بهتر است وزن تیک آف شما بین ۷۵-۸۵ باشد).
در حالی که در نظر گرفتن اعداد مهم است، همچنین مهم است که زیاد روی آنها تمرکز نکنید. گرفتن یک پاراگلایدر که به خوبی با توانایی، تجربه، ترجیحات شخصی و خواستههای شما سازگار باشد، نکته اصلی است. هر جایی که در محدوده وزنی استاندارد پرواز می کنید، شامل مزایا و معایبی جزئی است، اما مهم است که این موارد به نفع شما عمل کنند. نمی توان بیش از حد تاکید کرد که این یک چیز بسیار شخصی است اما مراقب باشید که اجازه ندهید دیگران با تحمیل ترجیحات شخصی خود شما را گیج کنند.
منبع: flybubble.com
ما را در اینستاگرام دنبال کنید. آدرس ما 👇
دیدگاه خود را بنویسید