💢چگونه هارنس مناسب خود را انتخاب
كنيم
⛔️استفاده از اين مقاله با ذكر منبع بلا مانع است.
www.oxair.ir
1 - کدام نوع پرواز؟
کدام نوع پرواز برای شما برنامه ریزی شده است؟
معیار های مهم در انواع پرواز ها
🔴آموزشی
- الف)passive safety اولویت است منظور از پسيو سيفتي آماده بودن هارنس براي محافظت از شما قبل از بستن بال به خودتان است.
- ب)دويدن با هارنس راحت باشد،
ج)بعد از تيك آف به راحتي در هارنس بنشينيد و در هنگام لند به راحتي از هارنس خارج شويد.
🔴پيشرفته يا نوايس
الف)راحتي در دويدن و نشستن در هارنس
ب)راحتي و دفع بعضي از تكان ها در هواي ترميك .
ج)- وزن و حجم در اولویت نيستند.
🔴مسافت
الف)- عملکرد اولويت أصلي است
شكل طراحي ، ركاب براي استراحت پا
كيسه اسپيد سيستم
ب)-حالت ايرو ديناميك هارنس
ج)-راحتی برای پرواز طولانی مدت.
www.oxair.ir
🔴پیاده روی و پرواز:
Hiking and flying
الف)- وزن حداقل با حجم حداقل
وزن و حجم عوامل کلیدی هستند.
-
سطح ایمنی براساس وزن کلی انتخاب شده .
- چتر نجات یک گزینه است که نباید نادیده گرفته شود.
🔴تندم
الف)- دو نوع مهار برای هر دو خلبان یا مسافر.
ب)- طراحي بر اساس سناریوی سبک بودن صندلی خواهد بود. نوع محافظ - کیسه هوا و یا فوم.
آكرو ، حركات نمايشي🔴
- ایمنی عنصر ضروری است.
محافظ بدن ،
دو عدد جاي چتر نجات .
- یک هارنس مناسب ، یک عامل تعیین کننده برای مهارت های خوب پرواز است.
-ميزان فشار وارده به هارنس و تحمل هارنس بسيار مهم است.
www.oxair.ir
💢چگونه هارنس مناسب خود را انتخاب كنيم.
قسمت دوم
⛔️استفاده از اين مقاله با ذكر منبع
بلا مانع است.
2 - کدام اندازه؟
🔴در حال حاضر اکثر هارنس ها در اندازه های مختلف تولید می شوند تا خلبان با قد و وزن و تناسب اندام مختلف بتوانند به راحتي انتخاب كنند.
همه ابعاد(عرض ،عمق ،ارتفاع و ...) از یک سايز به سايز بعدی تغییر می کند. به همین دلیل است که به شدت توصیه می شود که یک آزمایش "آویزان کردن" برای به دست آوردن بهترین هارنس نسبت به قد و وزن خود پیدا کنید و یک هارنس مناسب برای فیزیک بدن خودتان را انتخاب کنید.
- ارتفاع پشت صندلی را تنظيم كنيد .
- عرض صندلی، را با عرض نشيمنگاه خود در حالت نشسته چك كنيد.
- عمق هارنس (فاصله بين نشيمنگاه تا پشت زانو ، طول كمري هارنس (ارتفاع از پشت کمر) اينها را نيز با اندازه هاي داده شده توسط شركت سازنده كنترل كنيد.
www.oxair.ir
🔴تست آويزان شدن
هارنس را با كارابين از دو قلاب آويزان كنيد
فاصله دو كارابين را بر اساس بال خود اندازه كنيد ( اين فاصله توسط شركت سازنده بال ارائه مي شود و براي بالهاي مختلف و سايزهاي مختلف متفاوت است)
بند پا ، بند سينه و قفل صليبي را وصل كنيد،
ميزان شيب كمري هارنس را تنظيم كنيد. (مثل كمري پشت صندلي خودرو، مي تواند خوابيد تر يا صاف تر باشد)
تنظيمات را امتحان كنيد
به تنظيمات دلخواه كه رسيديد راحتي خود را در هارنس چك كنيد،
شما نبايد در هارنس لق بخوريد يا هارنس به بدن شما فشار بياورد.
🔴سايز هاي معمول هارنس
بر اساس ميزان قد خلبان
- XS (فوق العاده کوچک) = 1.45 - 1.55 متر
- S (کوچک) = 1،55 - 1،70 متر
- M (متوسط) = 1،70 - 1،85 متر
- L (بزرگ) = 1،85 - 2،00 متر
- XL (فوق العاده بزرگ) => 1،90 متر
🔺هشدار!
همیشه یک هارنس جدید را با بال معمول خود امتحان کنید. این شما را در یک موقعيت بهتر قرار می دهد تا مدل هارنس قبلی را با یک مدل جدید مقایسه کنید. به عنوان یک اقدام احتیاطی؛ سعی کنید تنظيمات هارنس را تغيير ندهيد.
✔️چگونه هارنس مناسب خود را انتخاب كنيم
قسمت ٣
⛔️استفاده از اين مقاله با ذكر منبع بلا مانع است.
www.oxair.ir
٣- مي خواهيد در پرواز چه حالتي داشته باشيد.
در چه سطحي پرواز مي كنيد ، مبتدئ ،مستقل، پيشرفته ،...
از خود سؤال بپرسيد آيا به ركاب ، اسپيد سيستم ، محافظ بدن، دو عدد چتر كمكي ، و ديگر موارد إضافي نياز داريد.
نيازهايتان را اولويت بندي كنيد و بر اساس آن انتخاب كنيد.
مي خواهيد در هنگام پرواز بدن شما در چه وضعيتي باشد ، صاف بنشينيد، كمي به عقب خم شويد، راحت لم بدهيد.
در زير توضيحي درباره حالت هاي مختلف كه هارنس ها بر اساس آن طراحي مي شود آورده شده است.
🔴حالت نشستن صاف
در حالت صاف شما ديد خوبي نسبت به أطراف داريد، هنگام فرود به راحتي مي توانيد از هارنس بيرون بيايد.و حالت نشستن راحت و امن است.
اين دسته از هارنس ها توصيه مي شود براي خلبانان مبتدي و مستقل.
🔴كمي به عقب لم داده
اين حالت براي استفاده از اسپيد بار حالت بهتري است چون پارا بيشتر در راستاي بدن قرار دارد. مي توانيد بال را ببينيد و با آن ارتباط بر قرار كنيد. در اين حالت ديد خلبان نسبت به اطرف كمتر است،در هنگام ريزش بال و يا تويست بهتر مي توان بال را كنترل كرد.
و به خاطر حالت بدن استفاده از اسپيد راحت تر است.
و زماني كه از كيسه اسپيد استفاده مي شود درگ كمتري ايجاد مي شود.
🔴لم داده
اين نوع حالت فقط با اسپيد بگ امكان پذير است و دليل أصلي آن كم كردن مقاومت هوا تا حد ممكن است . اين حالت بهترين وضعيت براي استفاده از اسپيد و كنترل دقيق آنرا نيز فراهم مي كن
البته اين موضوع باعث شده كه اين هارنس ها در بقيه موارد كمتر راحت باشند.
در پرواز طولاني كمتر خسته مي شويد. حالت بدن باعث مي شود جريان خون در بدن راحت انجام شود .
✔️چگونه هارنس مناسب خود را انتخاب كنيم
قسمت ٤ پاياني
⛔️استفاده از اين مقاله با ذكر منبع بلا مانع است.
www.oxair.ir
٤- امنيت
در حالت كلي دو نوع
سيستم امنيت وجود دارد.
🔴امنيت فعال
مثل سيستم كه در هارنس هاي جديد استفاده مي شود كه در هنگام جمع شدگي يك طرف بال وزن خلبان را به طرف سالم بال منتقل مي كند.
🔴 امنيت غير فعال
🔹- سیستم جذب شوک
برای محافظت از پشت و مهره ها و كم كردن آسیب ها پس از ضربه در سقوط از ارتفاع پایین است.
دو نوع سيستم جذب شك متداول است
١- سيستم محافظ با فوم
فوم هاي مخصوص كه در زير و پشت هارنس تعبيه شده است.
هشدار!!
در هارنس قسمت كه از بين مي رود و باعث مي شود هارنس هاي قديمي بيشتر آسيب زننده باشند از بين رفتن حالت ارتجاعي اين فوم ها است.
قيمت اين فوم ها گران نيست لطفا براي امنيت خود تا حد امكان از هارنس هاي خيلي قديمي استفاده نكنيد يا اگر استفاده مي كنيد فوم محافظ بدن آنرا تعويض كنيد.
مزايا : شكل بهتر در هنگام پرواز و روي زمين نسبت به نمونه اير بگ .
در هنگام سقوط انحراف كمتري دارد.
معايب : حجم و وزن زياد .
به دليل عدم وجود هوا ضربه گير خوبي نيستند و تا حدي مي توانند ضربه را دفع كنند و باقي را به بدن خلبان منتقل مي كنند.
٢- سيستم محافظ اير بگ
اين سيستم با باد فعال مي شود و هوا در كيسه زير و پشت هارنس حبس مي شود و در موقع ضربه هواي حبس شده از يك راه خروجي كوچك بيرون مي آيد . حجم زياد هما و دريچه خروجي كوچك باعث مي شود شما بر روي كيسه اي از هوا فرود بيايد كه به آرامي در حال تخليه است.
مزايا : حجم و وزن كمتر ، حالت ارتجاعي بيشتر و امكان دفع بيشتر ضربه .
بر خلاف باور بيشتر خلبانان هارنس هاي اير بگ ضربه گير بهتري هستند.
معايب : در حالت تيك آف به طور كامل آماده نيست ،
در هنگام سقوط انحراف دارد.
www.oxair.ir
دیدگاه خود را بنویسید